UA-96359408-1
U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

Vertrekklaar maken van de boot

 

Voordat we vertrekken moet de boot vertrekklaar gemaakt worden. Wat betekent dit? Sommige vertrekkers zijn soms jaren bezig om hun boot vertrekklaar te maken. In ons geval is dit (gelukkig) niet zo. Maximo is een relatief nieuw jacht (2008) en is behoorlijk compleet. Het vertrekklaar maken van de boot houdt in ons geval in dat we zorgen dat er de nodige veiligheidsvoorzieningen zijn getroffen en dat we zoveel mogelijk zelfvoorzienend kunnen zijn. 

 

Veiligheidsvoorzieningen

Voor de veiligheid zijn de volgende voorzieningen getroffen:

1.       Keuring reddingsvlot

2.       Keuring gasinstallatie

3.       Installatie wegneembare kotterfok en running backstays (extra achterstagen)

4.       Aanschaf EPIRB (noodbaken dat via een satelliet een signaal naar reddingsdiensten kan sturen)

5.       Iridium GO (satelliet wifi hotspot)

 

Energie- en watervoorziening

We streven er naar zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Dit betekent dat we proberen in onze eigen energie en waterbehoefte te kunnen voorzien. Aan boord zijn een aantal grote stroomverbruikers, te weten: stuurautomaat, koelkast, navigatie-instrumenten en watermaker.

 

Accu’s

In het voorjaar van 2016 moesten we onze service accu’s vervangen en we hebben deze conventionele loodaccu’s (5 x 75 Ah) vervangen door 4 Lithium (LiFePo4) accu’s van Jarocells. Lithium accu’s bieden een aantal zeer grote voordelen ten opzichte van conventionele accu’s:

  1. Loodaccu’s mogen tot ca. 50% worden ontladen, Lithium accu’s tot ca. 20%
  2. Lithium accus’s zijn ca. 80% lichter dan loodaccu’s
  3. Lithium accu’s kennen bijna geen zelfontlading
  4. Lithium accu’s hebben een zeer lage interne weerstand en kunnen zeer snel geladen worden, dit in tegenstelling tot conventionele accu’s, die – naarmate ze voller worden – steeds langzamer laden
  5. Lithium accu’s zijn veel duurder in aanschaf. Hier staat echter tegenover dat ze veel langer (meer laadcycli) meegaan.

In ons geval gingen we dus van grofweg 190 Ah capaciteit (5x75Ahx50%) naar ca. 320 Ah (4x100Ahx80%).

 

LED verlichting

Om het energiegebruik zoveel mogelijk te beperken zijn alle (zowel binnen als buiten) lampen vervangen door LED.

 

Windgenerator

Om zelf energie op te wekken is gekozen om naast zonnepanelen een windgenerator aan te schaffen. Hierdoor kan ook op dagen dat het minder zonnig is toch nog (mits het waait) energie opgewekt worden. Er is gekozen voor de Superwind. De windgenerator is gemonteerd op een gepolijste RVS paal, welke op het achterschip is gemonteerd.

 

Zonnepanelen

Naast de windgenerator is gekozen voor zonnepanelen. Twee panelen in de reling en twee losse, flexibele panelen die op rustige zeildagen of achter anker op de meest gunstige plek aan boord kunnen worden neergelegd of gehangen.

 

Watermaker

Voor vertrekkers is de watervoorziening, naast de energievoorziening, het tweede belangrijke dagelijkse punt van aandacht. Wij hebben ervoor gekozen om een watermaker, een Schenker Smart 30 Digital, aan boord te installeren. We hebben hier wel over getwijfeld omdat:

·       Watermakers in het verleden nogal eens storingen vertoonden

·       Watermakers veel energie nodig hadden

·       Watermakers behoorlijk kostbaar zijn

Maar de eerste twee genoemde nadelen gelden in veel mindere mate voor de nieuwe generatie watermakers.  Helaas is er aan het derde nadeel nog niet veel veranderd… Het blijft een kostbaar apparaat. Wij hebben bewust gekozen voor een kleine watermaker. De Smart 30 kan 30 liter drinkwater maken per uur en neemt hierbij ca. 8 ampere. Watermakers moeten bij voorkeur zeer regelmatig gebruikt worden. Dit houdt ze schoon en voorkomt storingen. Door een kleine watermaker te kiezen, worden we gedwongen het apparaat zeer regelmatig te gebruiken.

 

Bimini

Naarmate de reis vordert richting het zonnige zuiden zal de behoefte om ons te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van overmatige zonnestralen letterlijk steeds duidelijker voelbaar worden. We hebben er daarom voor gekozen om een bimini boven de kuip te installeren. Omdat op een Maxi1300 de overloop van de grootschoot door de kuip loopt was het niet mogelijk een bimini te installeren die tot aan de spiegel reikt. De bimini loopt nu van de kajuitingang tot de grootschoot. Dit moet volstaan, want dit is precies het gedeelte waar je het meeste zit.

 

Zilverfolie

Om te voorkomen dat de zon ongestoord door de ramen en dekluiken naar binnen kan schijnen hebben we uit een stuk isolatiefolie (de zilverfolie die wordt gebruikt onder parket en laminaatvloeren) zonneschermen geknipt. Door middel van stroken zelfklevende klittenband kunnen we deze nu aan de binnenkant tegen de ramen monteren.

 

Ankergerei

Aan de bestaande 40 meter, 8mm ankerketting is nog eens 20 meter extra gemonteerd. Deze 60 meter ketting, samen met het 20 kg. zware Rocna anker moet Maximo op haar plek houden.

 

 

Like ons op facebook

Like  Maximo1300.nl op facebook en blijf op de hoogte van alle nieuws en avonturen!