U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Engeland - Kanaaleilanden - Thuis

Gepost 2019/09/11

We hebben een prima overtocht en na precies 8 dagen komen we aan in Falmouth (Engeland). Het is een gezellig weerzien van medezeilers die ook vanaf de Azoren zijn gekomen. Uiteraard moet er worden bijgekletst in de pub ‘Chainlocker’ aan de kade. Eerst nog even ankergeld aftikken bij de havenmeester. “Welkom in Engeland, graag 28 pond per nacht (achter je eigen anker liggend) afrekenen.” Het mag de pret niet drukken. Tijdens het biertje in de pub zijn we het er allemaal over Kanaaleilanden - SarkKanaaleilanden - Sarkeens: “We zijn nu echt bijna thuis”. Ik vind het een heerlijk gevoel, voorlopig heb ik wel genoeg oceaan gezien. Eric heeft er iets meer moeite mee en probeert mij nog te verleiden om een tussenstop op de Engelse Kanaaleilanden te maken. Flexibel als ik ben, ga ik akkoord. Na 3 dagen is er een goed weergat om in 1 nacht naar Guernsey te varen. Wow, dat is even wennen met zoveel boten om ons heen. Dutten tijdens je wacht is geen goed idee. Er zitten ook vissersboten tussen die we niet via AIS op onze plotter zien en dat maakt ons nog extra alert. De Kanaaleilanden zijn wel heel bijzonder, dichtbij Frankrijk, maar zo typisch Engels. We leggen aan in Guernsey (aan de buitensteigers) en worden verrast door zeiljacht Enterprise (Tonnie en Piet), zij Kanaaleilanden - AlderneyKanaaleilanden - Alderneylagen naast ons in Makkum vlak voordat we 2 jaar geleden gingen vertrekken. Lekker samen koffie drinken en bijkletsen, na 1 uur gooiden ze los, omdat ze naar een volgend eiland zouden gaan. We blijven 2 nachten en gaan eilandhoppen via Sark naar Alderney. Het is bijzonder om hier te zijn en te beseffen dat we nu tussen vakantievierende boten zijn beland in plaats van vertrekkende/wereldreizende zeilers. Sommigen zijn blij dat ze 4 weken vakantie hebben en als ze dan van ons horen dat we meer dan 2 jaar zijn weggeweest, dan komen er jaloerse, enthousiaste gezichten tevoorschijn. Echt leuk om dit te zien en om je verhaal te delen. Ook houden we nu elke dag het weer in de gaten en er komt een behoorlijke depressie over het kanaal, Kanaaleilanden - AlderneyKanaaleilanden - Alderneyook over de Kanaaleilanden. Dit willen we hier niet over ons heen hebben en besluiten om naar Cherbourg, Frankrijk, te gaan. Kunnen we toch nog de Franse vlag hijsen en een lekker Frans baguette scoren. Elk nadeel heeft z’n voordeel zeg maar. Cherbourg is een grote marina, die je altijd kunt aanlopen. Uiteindelijk hebben we 3 dagen hier gelegen en het is zover: we zetten koers richting Nederland, Zeeland. Dit voelt wel een beetje gek. Meer dan 2 jaar geleden zijn we vertrokken uit Nederland via Zeeland, de Roompotsluis. Hoe leuk is het om dan nu weer via dit punt Nederland binnen te komen? Een meet&greet in Zierikzee is geregeld met Alexander Jonkers van Jonkers Yachts, waar we destijds de Maximo hebben gekocht en met Twan Hanse Kanaaleilanden - AlderneyKanaaleilanden - Alderneyvan Hansesails waar we onze zeilen vandaan hebben. Heel bijzonder om na meer dan 2 jaar elkaar weer te ontmoeten. De Carieb voelt ineens best ver weg. De volgende dag krijgen we een verrassingsbezoekje van Huub en Stella, wat leuk! Ja, we zijn nu echt bijna thuis. Het plan was om op zondag 11 augustus in Harlingen aan te komen maar in verband met het voorspelde slechte weer hebben we besloten om dit te vervroegen en direct naar onze thuishaven in Makkum te varen. Na 2 nachten gaan we verder naar Stellendam om daar via IJmuiden, Amsterdam naar het Markermeer te gaan. Voor de sluis van IJmuiden moeten we even wachten, maar uiteindelijk gaat het best snel. Als we uit de sluis komen, varen we het Noordzeekanaal op. Alle stootwillen Aankomst MakkumAankomst Makkumen lijnen opruimen en opeens horen we: “Eric!”. We kijken om ons heen en zien dan ineens mijn zwager Erik en nichtje Lisa staan met de motor. Dit is heel bijzonder en zo leuk, gelukkig kunnen we nog aanmeren, mag eigenlijk niet, maar voor een snelle kop koffie natuurlijk wel. Ze zijn een paar dagen samen op de motor op pad en hadden ons ‘stiekem’ gevolgd. Wat een verrassing.

Na een laatste ankernachtje op het Markermeer worden de laatste mijlen afgelegd van onze lange reis naar Makkum. Op donderdag 8 augustus 2019, na 790 dagen, 14.582 nautische mijlen, 75 nachten op zee, meren we om 17:00 uur aan in onze thuishaven bij Tornado Sailing waar ons een warm welkom wacht met champagne.  Aankomst MakkumAankomst MakkumHeel erg bedankt allemaal!

We blijven nog een paar dagen op de boot en dan naar huis. Dat is even wennen, ook wordt de agenda beetje bij beetje weer gevuld, maar dit proberen we toch nog een beetje uit te stellen. Af en toe nog even naar de boot, ook om weer ‘schoon schip’ te maken en dan langzaam weer acclimatiseren en ‘back to normal life’.

ChampagneChampagne

Like ons op facebook

Like  Maximo1300.nl op facebook en blijf op de hoogte van alle nieuws en avonturen!