U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

La Palma: La Isla Bonita (17 oktober - 30 oktober 2017)

Gepost 2017/11/05

Let’s go: we verlaten de marina Quinta do Lorde op Madeira en gaan richting het eiland La Palma. Dit is één van de 9 Canarische eilanden en het is op vier na grootste eiland van de archipel.Canarische EilandenCanarische Eilanden

Het eerste stukje hebben we weinig wind en varen op de motor. Eric besluit om de watermaker aan te doen. De watertanks zijn nagenoeg leeg en in een haven is het water niet zo schoon, waar we liever geen water maken. Eric heeft gisteren de filters e.d. vervangen. Na een paar keer de foutmelding “system blocked” te hebben gezien op het display en de troubleshouting van de gebruiksaanwijzing te hebben gevolgd, blijft de foutmelding komen. Er zit maar heel weinig water in de watertanks en bij het opstarten gebruikt de watermaker telkens water om te spoelen uit de watertanks. Doordat we heen en weer klotsen op de golven en steeds minder water in de tanks, blijft er lucht in de watermaker komen, terwijl dit er juist uit zou moeten gaan. Ook gaat er nog een zekering stuk. O jee, en nu? Waterflesjes hebben we nog op voorraad en is voldoende voor 2 etmalen. Eric belt nog even met de dealer Rob Wink. Het blijkt dat er teveel lucht in zit en om dit eruit te krijgen, moet je spoelen met het water wat nog in de watertanks zit. Echter, deze is bijna leeg en de watermaker blijft lucht aanzuigen. We besluiten om dit op La Palma te repareren en hebben voldoende water voor deze overtocht. De afwas laten we dan even voor wat het is (hé wat vervelend).

Zodra we voorbij Madeira zijn, gaat het gelukkig waaien en maken behoorlijke snelheid. We gaan zo snel dat het lijkt, dat we veel eerder aankomen dan gepland. De weerkaarten geven echter aan dat op dag 2 de wind gaat afnemen. We hopen dat dit mee zal vallen. Helaas, dit is niet het geval en we doen er uiteindelijk 47 uur over om de 294 zeemijlen (omweg vanwege zeer weinig wind) marina Tazacorte op La Palma binnen te varen na een vrij relaxte tocht.Aankomst La PalmaAankomst La Palma We worden geholpen door de havenmeester met aanleggen, ze zijn zeer vriendelijk. We liggen nog maar net en worden verwelkomd door zeiljacht Tijd. Er liggen hier nog meer Nederlanders: Maaike Saadet, Wildeman en Mar-Jolie is onderweg evenals Amante; het wordt weer een gezellige boel. Als eerste krijgen we een mooi bericht uit Nederland: de moeder van Eric en broer komen langs op Gran Canaria! Wat een mooie verrassing. Ze komen van 24 november tot 1 december, gezellig.

Zondag 22 oktober is Femke van Mar-Jolie jarig en dit wordt gezellig gevierd met koffie en zelfgemaakte appelroomtaart. Toch bijzonder dat je dit viert zonder je vriendinnen in Nederland, maar met mede vertrekkers. ’s Avonds gaan we met de groep Nederlanders, een Belg en een Deens stel een hapje eten in een visrestaurant op het einde van de haven. Een groep van 16 man, erg gezellig en het wordt al snel laat.

De volgende dag is het de hoogste tijd om La Palma te ontdekken. Tijdens een bezoek aan de VVV in Puerto Tazacorte (vlakbij de haven en een leuk plaatsje met een aantal barretjes, restaurantjes en een strandje) ontvangen we heel veel informatie en kaarten van het eiland en komen we erachter dat je eigenlijk wel een auto nodig hebt om het eiland te ontdekken. In de marina kun je een auto huren, maar is aanzienlijk duurder. Via de luchthaven hebben we een mooie deal kunnen regelen, dus met de bus naar de luchthaven met 2x overstap komen we eindelijk 3 uur later aan op de luchthaven. Tja, je moet er wat voor over hebben en we hebben tenslotte tijd.

La Palma heeft de bijnamen la isla bonita en eiland van de eeuwige lente. Je kan er fantastisch wandelen met meer dan 1000 kilometer aan wandelpaden. La Palma is eigenlijk één grote vulkaan met als top de 2426 meter hoge Roque de los Muchachos. De kustlijn bestaat uit steile kliffen afgewisseld met kleine lavastrandjes. Het middelpunt van La Palma is de Caldera de Taburiente, een enorme vulkaankrater met een doorsnede van 10 km. Langs de vulkaan loopt de Cumbre, een steile bergketen die tot het zuiden van het eiland doorloopt. De Cumbre deelt La Palma in twee helften met verschillende weersomstandigheden. Vochtige bewolking blijft in het oosten tegen de Cumbre hangen. In het westen is het warmer en droger. In de winter is het in het westen veel natter. Veel toeristen zoeken dan juist de oostkant van La Palma op. De marina ligt aan de westkant en wij vinden deze kant ook veel mooier. We besluiten als eerste de Roque de los Muchachos te bezoeken; hier is ook een groot telescopisch centrum gevestigd. Dit vanwege de geografische ligging in de Atlantische Oceaan, en het bijzondere klimaat. Tip voor sterrenkijkers onder ons.Roque de Los MuchachosRoque de Los Muchachos Het is hier adembenemend en we zijn er stil van, wat is het hier mooi. Je kan zelf boven de wolken, de Teide op Tenerife zien liggen. Het is wel belangrijk om een heldere dag uit te kiezen en liefst zo vroeg mogelijk naar boven. Roque de los MuchachosRoque de los MuchachosWij waren er rond 10 uur en met ca. 9 graden is een een jasje wel handig. De dag wordt afgesloten met een bezoek aan de hoofdplaats Santa Cruz. Welkom terug in Spanje: alle winkels zijn ’s middags dicht, dus goed voor ons budget. Op de terugweg even langs de enige Lidl op het eiland; deze is gelukkig wel open.

Bananen en vulkanen

Vulcan de San Antonio en de Teneguía zijn twee jonge vulkanen in het zuiden van La Palma. De Teneguía vulkaan barstte recentelijk nog uit. Dat was in 1971. Dit deel karakteriseert zich nu door zwarte lavavelden en roodbruine rotsen. Het is heel bijzonder om hier de vulkaanwandeling te doen. VulkanenrouteVulkanenrouteWe komen aan in San Antonio en zien een slagboom. De man in het loket vertelt ons dat het voor 2 personen 10 euro kost om de wandeling te doen en een bezoek te brengen aan het informatiecentrum. Enigszins verbaasd kijken we elkaar aan en besluiten om een andere plek te zoeken waar we gratis kunnen wandelen. We moeten eerst 1,5 kilometer omhoog lopen en het is al behoorlijk warm. Af en toe best steil. Uiteindelijk komen we weer bij dat informatiecentrum uit. Nou, dan maar naar beneden een heel stuk. Dit is totaal 15 kilometer en we zijn denk ik ongeveer halverwege gegaan, we moeten tenslotte ook weer terug bij de auto komen. De wandeling is zeker de moeite waard.VulkanenrouteVulkanenroute

Ook de autorit naar het zuiden is erg mooi en ik heb nog nooit zoveel bananen gezien. Ongelofelijk, zoveel bananenplantages.BananenplantagesBananenplantages ’s Avonds nog een laatste drankje met Astrid en Frank van Mar-Jolie, zij vertrekken morgen naar La Gomera en we gaan hun waarschijnlijk pas weer zien in de Carieb. Bye Bye en tot later!

De laatste dag met de auto gaan we langs de kust richting het noorden en vervolgens naar het oosten. We nemen de toeristische route met veel steile

Noorden La PalmaNoorden La Palmabergweggetjes. Dit neemt veel tijd in beslag en komen dan helaas niet meer toe aan een wandeling. Snel terug naar de haven want Vagebond komt eraan. Wat leuk om Roos en Hans weer te zien. ’s Avonds wordt uitgebreid geborreld bij Linde aan boord samen met Tijd en Vagebond. Gestart wordt met een biertje en wijntje, maar even later komt de homemade mojito op tafel. Erg lekker. Voordat we het weten is het 23 uur en hoogste tijd om naar bed te gaan.

En zo vliegen de dagen voorbij. Voordat we maandag naar La Gomera gaan, moeten we

MastklusjeMastklusjenog de nodige boodschappen doen, wasjes draaien, klusjes op de boot (de mast in) en de boot weer verder klaar maken.

Een appje van Roos: zondag vanaf 17 uur verjaardagsfeestje bij haar ouders in het appartement in het dorp. Daar zijn we natuurlijk bij. Samen met Linde, Tijd, Maaike Saadet pakken we de bus naar het dorp. Het voelt net als een schoolreisje. We komen aan in het dorp en Roos haalt ons op bij het plein en ze wordt al gelijk toegezongen. De stemming zit er goed in. Het wordt een hele gezellige avond met een heerlijk hapje en drankje. Gisteren is de wintertijd ingegaan in Nederland en dit weekend is ook de start van het Olympische schaatsseizoen in Thialf gestart. Dit voelt toch wel heel vreemd met 30 graden en zon.

Vertrek La Palma (foto door Emilie van Blue Bird Bracelets)Vertrek La Palma (foto door Emilie van Blue Bird Bracelets)

PS: klik hier voor een heerlijk recept spaghetti met garnalen en rucola

Like ons op facebook

Like  Maximo1300.nl op facebook en blijf op de hoogte van alle nieuws en avonturen!