U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Warm welkom in Portugal

Gepost 2017/08/28

Hoe meer Nederland stilletjes ontwaakt uit het zomerreces en weer massaal aan het werk gaat, hoe meer wij beseffen dat wij de komende 2 jaar dit leven leiden. Af en toe hebben we nog wel haast met onze dagelijkse werkzaamheden, maar steeds vaker zeggen we tegen elkaar: “Het kan ook manana”. We hebben al lange tijd geen lange broek meer gedragen en deze week is alle warme kleding veilig opgeborgen en heel ver weggestopt. Kortom, we komen aardig in de flow van dit avontuur.

Tijdens de relaxte dagen, als we achter het anker liggen en genieten van het mooie weer, kijk ik naar de open zee en voel van binnen het verlangen om weer de zee op te gaan. Het glinsterende water in de zon, de golven, de wind door mijn haren, het ruisen van het water en het geluid hoe Maximo ons door het water meeneemt naar de volgende mooie bestemming. Nooit gedacht dat dit gevoel mij zou overkomen. Ook met in mijn achterhoofd de gedachte dat de kalme zee ineens kan omslaan en van een mooie spiegel kan veranderen in het enge, onstuimige en gevaarlijke wassende water.

BaionaBaiona

Vanmorgen, 23 augustus, is het zover. De Spaanse scharrelweken zijn voorbij. In onze laatste bestemming van Spanje, Baiona, halen we het anker op en gaan richting Portugal. Heerlijk. De populaire badplaats Baiona ligt op de uiterste punt van de Ría Vigo. In de haven ligt een replica van La Pinta, één van de 3 schepen van Columbus. In Baiona bracht hij het nieuws van de ontdekking van Amerika. We hebben ons nog even getrakteerd op de laatste tapas in Spanje na een heerlijke wandeling door het oude stadscentrum en het voormalige 16e eeuwse fort bij de haven.

We halen de laatste proviand, tanken diesel en zijn klaar voor Portugal. Onze volgende bestemming is Porto en we hebben 1 tussenstop in Viana de Castelo. Een andere Nederlandse boot Fastus vertrekt ook vandaag uit Baiona en Vagebond is al in Porto. We komen eraan! Bij het verlaten van de baai worden we nog even getrakteerd op een show van dolfijnen. Dit blijft, ondanks dat we het nu regelmatig meemaken, heel bijzonder en je krijgt er geen genoeg van.

Yes, Porto in zicht na een rustige tocht. Af en toe te weinig wind, maar met de genaker (groot voorzeil voor licht weer) GenakerGenakerop gaan we toch nog redelijk snel. Op 24 augustus komen we om 16:00 uur aan in de haven, Douro Marina, in Porto. Ca. 2 mijl voor Porto ligt de haven Leixoes. Vanuit hier kun je in ca. 30 min. met de trein naar Porto. Leixoes is een industriehaven en dat is de reden dat we hebben gekozen voor de haven in Porto. Wel iets duurder, maar vanaf deze rustige haven heb je een hele mooie wandeling (ca. 45 min.) langs de rivier, de Doura, naar Porto. Je komt hier veel mensen tegen, van hardlopers tot vissers en alles wat er tussen zit.

Aankomst PortoAankomst PortoWat een warm welkom in de haven in tegenstelling tot in Spanje. De mensen spreken goed Engels en we ontvangen allerlei informatie over Porto en krijgen nog even uitleg over de betekenis van Maximo in het Portugees (= maximum, maximaal). Dit gebruiken ze ook bijvoorbeeld voor als iets het beste/het einde is. Nice to know.

Als je in de haven ligt, moet je officieel inchecken met je documenten, zoals paspoorten, scheepspapieren, etc. Tevens niet te vergeten: indien je de grens passeert een nieuw landenvlaggetje hijsen. In Portugal werden we direct hierop aangesproken bij aankomst in de haven, dat we de Spaanse vlag nog hadden. Dit ligt kennelijk toch gevoelig en ik was eigenwijs. Ik dacht: “Dit doen we in de haven even”.Douro portbotenDouro portboten

En wat doe je in Porto? Natuurlijk Port drinken! Porthuis Graham'sPorthuis Graham'sAan de kant van de haven zitten de porthuizen met de kelders,  dus we zitten direct goed. Je hebt genoeg keus en wij hebben uiteindelijk gekozen voor Graham’s. Eerst een korte rondleiding, daarna proeven en dat vinden we helemaal niet vervelend. Porto is een fantastische stad en ideaal voor een weekendtrip. Het oude centrum is heel compact en erg levendig,  gezellig en er hangt een relaxte sfeer.

In de Douro vallei bevinden zich de wijngaarden en dit is een adembenemend landschap, met op de soms steile oevers, de in terrasvorm aangelegde wijngaarden. De Douro vallei staat bekend om zijn kwaliteitswijnen en port. We hebben het geluk dat we via een connectie van Alexander Jonkers een auto (van Guus) tot onze beschikking hebben en gaan de vallei bewonderen. Heel veel dank Guus!Douro autoDouro auto

Het is wel een stukje rijden voordat je in het wijngebied bent, ca. 100 km, maar via een hele mooie landelijke route langs de rivier is dat geen straf. Douro vallei
Douro vallei Even auto rijden in plaats van op een boot is ook fijn en je ziet een stuk van het binnenland. Tijdens de route komen we een wijnhuis tegen, Quinta da Massorra,  het lijkt dicht te zijn, maar we proberen het toch. Al snel komt de wijnboer eraan en we zijn welkom voor een korte rondleiding met proeverij. Hij neemt alle tijd en laat ons druiven proeven, zo lekker. Tevens verbouwen ze hier olijven, kiwi’s, kersen en kastanjes. Na de uitleg en rondleiding over hoe ze wijn maken, hebben we de proeverij. Echt heerlijke wijn en hebben dan ook een doosje meegenomen voor bijzondere momenten. Nu zijn we ons aan het voorbereiden op de volgende tocht richting Lissabon en volgens ons motto “Follow the sun”.

Douro viewDouro view

PS: check Maximo loves food voor een nieuw recept pastasalade tonijn

Like ons op facebook

Like  Maximo1300.nl op facebook en blijf op de hoogte van alle nieuws en avonturen!