Op het moment dat ik dit aan het schrijven ben, heeft Eric zich gestort op de tochtplanning. De scheepsbibliotheek ligt op tafel, zoals de Reeds, Vaarwijzer Het kanaal, The Shell Channel Pilot en de Ipad ontbreekt natuurlijk niet. Hoewel we nog ruim een week in Zeeland zijn, kunnen we niet wachten om Zeeland te verlaten en over de grens te gaan. Planning is om via de Belgische kust de oversteek naar Engeland te maken. Het is niet even: “Hijs de zeilen en we gaan”. Nee, je hebt te maken met een druk vaargebied, met stroming en tij. In Engeland heb je een enorm verval tussen eb en vloed en je hebt zelfs havens die droogvallen bij eb. De planning is zeer belangrijk hierin om te zorgen dat je op het juiste moment aankomt en vertrekt. We steken nl. 2.25 meter diep. Toen ik 6 jaar geleden voor het eerst in de zeilerswereld kwam, werd ook regelmatig de vraag gesteld: hoe diep steken jullie? Ik vond het maar een rare vraag, maar al snel begreep ik dat dit een belangrijke vraag was naast: hoe lang ben je, hoe breed en hoe lang is je mast?
De reden dat we nog een beetje scharrelen in Zeeland is, omdat we nieuwe zeilen krijgen via Hanse Sails in Brouwershaven en Jonkers Yachts in Scharendijke en deze zijn helaas nog niet klaar.
De eerste zomerstorm van Nederland hebben we over ons heen gehad in de haven van Scharendijke aan het Grevelingenmeer, het grootste zoutwatermeer van West-Europa, met 35-40 knopen wind (windkracht 7-8). We lagen dus voor een paar dagen verwaaid en hebben dit praktisch ingevuld: wassen, proviandering, bezoek aan de zeilmaker Twan Hanse van Hanse Sails en veel internetten. Wat een verrassing van Vodafone: 3 maanden onbeperkt data in Nederland, joehoe!
Na een visje happen in Bruinisse hebben we het Grevelingenmeer verlaten en via de Oosterschelde, het grootste Nationaal Park van Nederland, onder de Zeelandbrug door naar Zierikzee. Zierikzee
Hier waren we nl. uitgenodigd voor een event op vrijdagavond van Jonkers Yachts waar ons nog een verrassing stond te wachten: een fotoshoot met helicopter van Maximo onder zeil op de Oosterschelde; wat spectaculair. Foto’s volgen op de website (Dick van der Veer fotografie).
Vanuit de fotoshoot hebben we het anker uitgegooid bij Neeltje Jans en de Oosterscheldekering.
De Oosterscheldekering is zonder twijfel het meest indrukwekkende waterkerige bouwwerk van Nederland. Een gigantische reus van ruim 3 km lang, bestaande uit 65 enorme betonnen pijlers. Bij storm worden de schuiven gesloten. Zo is de veiligheid gegarandeerd. Op het eiland Neeltje Jans tussen de schuifbare delen ligt Deltapark Neeltje Jans, met exposities en stormachtige attracties. Hoewel het Deltaplan al voor de Watersnoodramp van 1953 was bedacht, gaf deze ramp de doorslag om het plan met spoed te realiseren. Heel erg indrukwekkend en zeker de moeite waard om een kijkje te nemen bij het Deltapark Neeltje Jans.
Ik ben bang dat ik nu ook moet gaan helpen bij de tochtplanning. Nog een fijne zondagavond en prettige (werk)week